Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
29.11.2020 21:03 - Кратка интродукция към някои от доброжелателните ми опоненти по отношение нЕкои акценти на познанието.
Автор: born Категория: Забавление   
Прочетен: 2088 Коментари: 10 Гласове:
12

Последна промяна: 29.11.2020 21:10

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 

  
image

         Особено важно условие при използване научния метаезик на семантиката за целите на настоящото изложение е неговото прилагане към несвойствени за него материи, каквито са семиотичните системи на отделните изкуства и по-конкретно на музиката. Макар създателите на този метаезик да не са боравили с музикални текстове, има достатъчно теоретични и практически предпоставки за такова едно приложение на семантическия теоретичен инструментариум.



                   image
         Намирам едновременно с това обаче, че ограничаването на  границите на семантичните обхвати чрез една логоцентрична нагласа, води до ситуация,  в която музиката се оказва лишена от нейната специфичност и самостоятелност, а семантиката – лишена от възможността да се развива и обогатява в тази посока. Една логическа условност при обособяване необходимостта от валидиране избора на научен семантичен  метаезик, притежаващ универсална образователна валидност, е дефиниране значимостта на изследвания визиран обект на изследване.

         В такава една обстановка предпонятийният контингент на възприятията, при който се заражда първоначалия смисъл е общият пласт, който обосновава този семиотичен егалитаризъм Практическото основание за едно подобно прилагане на понятията на интерпретативната семантика към музикалната материя се корени в стремежа към усъвършенстване на познанието за музикално семантичните явления, което може да се постигне чрез пренасяне на теоретичен опит от сферата на един далеч по-напреднал и многообхватен клон на науката, какъвто е науката за словесния език или по-простичко казано - живото слово. Плодотворността на този процес е вече убедително засвидетелствувана в усвояването на методите на лингвистичния структурализъм на Сосюр*, в културната антропология на Леви-Строс**, в наратологията на Проп, в структурната семантика на Греймас**** и т.н. Всъщност пренасянето на опит от един дискурс и социална сфера в друг е основен механизъм за промяна в културата и за развитие на дискурсите и жанровете в мултикултурален интердисциплинарен аспект.

 *Фердина́нд дьо Сосю́р (фр. Ferdinand de Saussure, 26.11.1857, Женева22.02. 1913-Вюфлан льо Шато-Швейцария) — швейцарски лингвист,който полага  основите на семиологията и структурната лингвистика в началото на женевската езикова школа. Идеите на Фердинанд дьо Сосюр, често наричан “баща на лингвистиката на 20-ти век”, оказват значително влияние върху хуманитарната мисъл на 20-ти век като цяло, вдъхновявайки раждането на структурализма.

**Клод Леви́-Строс (фр. Claude Lйvi-Strauss)- Френски етнолог, социолог, етнограф, философ и културолог, създател на собствена научна школа в етнологията - структурна антропология и теория на кръвосмешението/инцеста  (една от концепциите за произхода на културата), изследовател на родствените системи, митологията и фолклора. Леви-Строс революционизира антропологията, като поставя културата като нейна база и я прави независима от естествените науки.

        Съвременните музиковедски изследвания са привилегировани и с релевантни благоприятни условия за прилагане също и на херменевтичния метод при анализа на музикални текстове. От една страна, вече са доказани възможностите за  прилагане на херменевтическия подход в музикалната теория. Според някои изследователи на тази материя. възможността за научна музикална херменевтика*** зависи от изясняването най-вече на резонния въпрос, дефиниран по следния оригинален начин: “Може ли по принцип музиката да бъде "разбрана"/т.е. другояче казано -разбираема/” . Преобладаващата част от учените, които оспорват "всеобщо възприетото мнение" са привърженици на тезата, че това е възможно. Но въпреки всичко съвсем  толерантно звучи заключението, че "задачата на музикалната херменевтика е да реконструира колкото може по-точно и със съзнание за историчност забравените символически качества на по-ранната музика". 

***Херменевтика- наука, свързана с тълкуването на текстове, чийто първоначален смисъл е неясен предвид техния древен произход или непълна окомплектованост.

 

           image

    От друга страна, съществува съвременна музикална семиотика, в която се правят множество опити за прилагане на структурната семантика на Греймас**** спрямо музикалния анализ.

****Алгирдас Жулиен Греймас (лит.: Algirdas Julius Greimas) е френски учен от литовски произход. Езиковед, фолклорист и литературовед, той е смятан за най-значимия (наред с Ролан Барт) от френските семиотици.


     Какво ще рече адаптиране на музикалната семиотика спрямо музикалното анализиране на произведението ? 

     Принципно погледнато, говоримата реч е съставена от различни по тембър звуци и шумове (фонеми*****). Езиковото изразно богатство се крие в множеството възможни комбинации на фонемите в отделни съвкупности – думите. Тъй като изразният ресурс е еднороден, повторението е кардинално нежелателно. За разлика от словото, музиката борави със значително по-обемен ресурс от изразни параметри – широк диапазон от редица видове гласове, различни тембри, интонации (интервали, обособяващи структурата на мелодичната линия – диахронни комбинации от тонове), съзвучия (синхронни комбинации от тонове), метрика, ритмика, регистър (височинно положение в един голям диапазон – музикалният звуков ресурс е осем октави ?!?!), двадесет и четири тоналности и два лада (дванадесет мажорни и толкова минорни тоналности). Различни изследователи отбелязват, че не е "възможно да се считат едни или други черти / тоналността, хармоничната структура, темата, ритъма/ за базови, тъй като всички те са семантични черти, сътрудничещи си на равни начала"


*****Фонема (древногръцки φώνημα „звук“) е минимално значимата езикова единица. Фонемата няма самостоятелно лексикално или граматично значение, но служи за разграничаване и идентифициране на значими единици на езика.


“Едновременното присъствие на различните изразни параметри дава възможност за повторения в един или няколко плана, от една страна, поради промяната и варирането в други планове (например еднообразните тембър и тоналност се разнообразяват от движението в мелодията и хармонията, постоянната метрическа пулсация – от ритмическото движение), от друга – поради множеството елементи, които влизат в различни комбинации в отделните произведения (музикални текстове). Що се отнася до повторенията като част от композиционната форма,в паралелни на музикалните дискурси вербални такива, музиката се възприема като знакова система, която предава послания чрез своите дискурсивни компоненти, или по-простичко казано- текстове.”


       Различните изразни настройки в музиката формират самостойни съвкупности от значими противодействия. На нивото на проявата, или дискурсивното разгръщане, музиката от даден изследван времеви период може да се дефинира и обрисува като поредица от мотиви, съорганизирани в специфични музикални фрази. Що се отнася до мотива пък, той сам по-себе си представлява кратък комплекс от неколцина тона, чиято специфика се обуславя от известно  множество установени параметри. А те по-точно са : интервали (мелодическа структура), регистър, ритмична и хармонична структура, тембър. Та  в крайна сметка мотивите определят своя символичен смисъл чрез съответните си опозиции.

 

Накрая желая да поздравя своите визирани в заглавието на поста благопожелатели
                   image
с особено стойностните песни на твърде стеснителната в изразните семиотични средства група “Ленинград”:

 








Тагове:   музика,   забавление,


Гласувай:
12



1. анонимен - Опитваш се да достигнеш моите ви...
29.11.2020 21:35
Опитваш се да достигнеш моите висоти, но не ти се удава.
Кой те чете теб А аз имам осем милиарда прочити
цитирай
2. tonsun - https://www.youtube.com/watch?v=vbX30rvBEQM
29.11.2020 21:56
Здрасти, born! (hi)
Направо свят ми се изви, докато прочета поста. И въпреки Херменевтика - та, текста на песента, която Rammstein демонстрират в линка по-горе, е напълно окомплектован и ясно дефиниран. Може да се ползва по адрес на всеки твой "доброжелател";)
Готина вечер!(hi)
цитирай
3. leonleonovpom2 - Здравей, Стефане!
29.11.2020 22:21
Аз от музика разбирам само да слушам хубава музика! От нея разбирам! И толкова!
Но да ти кажа ,стресна ме първата снимка
Даже си го и помислих, какво търси Рали Халачев тук? Страшна прилика, всякаква, с него? Приятели сме от много години, в последните десетина съм му и нещо като биограф! Е, батко го наричам,доста е по- голям от мен

Страшни мускули, а и плочи има този човек от снимката! И не е в първа младост! Имам съмнение , кой може да е, но нека ти да имаш думата!
Впрочем, бате Рали е Чирпанлия, за родът става дума!

Хубава вечер, приятелю!
цитирай
4. born - Опитваш се да достигнеш моите ви...
29.11.2020 22:55
анонимен написа:
Опитваш се да достигнеш моите висоти, но не ти се удава.
Кой те чете теб А аз имам осем милиарда прочити

Само осем ? Направо си за съжаление ! С твоите невероятни заложби и огромен интелектуален багаж/ник/...
цитирай
5. born - Здрасти, born! (hi) Направо свят ...
29.11.2020 23:06
tonsun написа:
Здрасти, born! (hi)
Направо свят ми се изви, докато прочета поста. И въпреки Херменевтика - та, текста на песента, която Rammstein демонстрират в линка по-горе, е напълно окомплектован и ясно дефиниран. Може да се ползва по адрес на всеки твой "доброжелател";)
Готина вечер!(hi)

Благодарности за особено точното допълване /на семиотичната конкретика на музикалния позитив към "доброжелателите ми"/ !
Те са си повечето мъжки Pussy-та...(hi)[/quote]
Готина вечер и на теб !
цитирай
6. born - Аз от музика разбирам само да слушам ...
29.11.2020 23:08
leonleonovpom2 написа:
Аз от музика разбирам само да слушам хубава музика! От нея разбирам! И толкова!
Но да ти кажа ,стресна ме първата снимка
Даже си го и помислих, какво търси Рали Халачев тук? Страшна прилика, всякаква, с него? Приятели сме от много години, в последните десетина съм му и нещо като биограф! Е, батко го наричам,доста е по- голям от мен

Страшни мускули, а и плочи има този човек от снимката! И не е в първа младост! Имам съмнение , кой може да е, но нека ти да имаш думата!
Впрочем, бате Рали е Чирпанлия, за родът става дума!
Хубава вечер, приятелю!

Може би е той ...
Хубава вечер и на теб !
цитирай
7. nedovolen - Познанието е цялата съвкупност от ...
30.11.2020 10:27
Познанието е цялата съвкупност от знания, съчетано с прилагането им.
Видно след заглавието.
:)))
цитирай
8. born - Коментар № 8 на дебеланата тулупка1 се изтрива назидателно и безпощадно
30.11.2020 20:49
заради папагализма и неизразимата му тъпота, която навява мирова тъга за низостта на някои невзрачни представители на българочовешкия род. Амин !
ПП. Тази ш@нда започва да играе филигранно върху не особено изопнатите ми нерви и ме принуждава да помисля върху прилагането на нестандартни и не особено коректни ответни мерки, ако не й дойде акъла вовреме...
цитирай
9. nedovolen - Може да дойде нещо, което е сътво...
02.12.2020 09:33
Може да дойде нещо, което е сътворено.
С малки усилия нема начин да нема начин, както е казал един майстор.
:)))
цитирай
10. elenkokoschkov - ЧЕРВЕНАТА ШАП(Ц)ИЦА ЛИ ИМАШ ПРЕДВИД!
06.12.2020 13:37
born написа:

ПП. Тази ш@нда започва да играе филигранно върху не особено изопнатите ми нерви и ме принуждава да помисля върху прилагането на нестандартни и не особено коректни ответни мерки, ако не й дойде акъла вовреме...

:):)!!
ТАЗИ СТАТУЯ СОВСЕМ БЕЗ ХУЯ.
РУКА ПОДНЯТА В ЛУЧАХ ЗАКАТА.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: born
Категория: Забавление
Прочетен: 4601573
Постинги: 1320
Коментари: 11706
Гласове: 20360
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031