Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.01.2013 13:21 - Окъс(н)ели разкази-19. Старата къща. Част пета.
Автор: kalin8 Категория: Изкуство   
Прочетен: 2239 Коментари: 4 Гласове:
6

Последна промяна: 05.01.2013 21:25

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Ето и поредната част от разказа... Надявам се да ви хареса повече от предишните!
Б.



image


  Гайдата е отново надута и...”Стига ми са, момне ле, навдигай...Барем да не та познавам, чийна си мори дощеря..”-  Баритоново оглася кухнята отец Никола. Имам закачени чанове на една греда отсреща...Като гледам- готови са да отвърнат на думите от песента...Всеки момент ще затрептят! Дарил е Бог отчето с глас-великолепие! А и не само него...Казваха ми, че големият му син (Когото за съжаление  не познавам!), е оперен певец в Берлинската Щатс-опера, доколкото си спомням...А Иван-по-малкият, също учи в Консерваторията. С една дума-гени!!! Това се опитвам да кажа на седящата до мен художничка, приятелка...Но, тя е изцяло грабната от гласа на гайдата и още повече –от песента. Така, че махам с ръка и едва тогава виждам, как чичо Иван ми прави знаци: „Кажи наздраве, бе момче! Стопанин ли си? Що си?!” Време е да опитаме и виното на отец Никола...Наливам вино във вече опразнените чаши и казвам:

-Наздраве на всички- стари и нови приятели! Добре сте ми дошли да стоплите душата ми и дома ми в тази зимна вечер! Да сте ми живи и здрави!

Звъннаха чашите многогласно, както са звънели чановете  някога по ливадите на планината, та изпълниха всичко с радостен звук...И Душите и сърцата!

     - Може... „Bruderschaft”?-Мен питат. Синьо-зелен въпрос е. И няма как да откажа...

     -Да! Обаче по нашенски правила!- Намесва се отец Никола-Ще ви обясня! -Маха с ръка на кмета и всички да мълчат- Млъкни и ти, бабо попадийо, като не знаеш! Сега...Какво нещо е техният обичай, питам ви аз?! Кръстосват си двама германци ръцете...И всеки си пие от чашата, нали? А, така!!! А, не е ли редно двама които се обичат, да споделят виното, както и хляба насъщен? Тъй, де!

Взе отец Никола моята чаша, та я напълни с вино. И както я държеше за високия ствол изсипа в нея останалата в една паничка шарена сол...

    - Ето ви, чада мои, „Брудершафт”! Ако си кавалер...Ще изпиеш повечето! –Погледна  към мен отчето, но Дани, с едни разширени до немай-къде зеници взе чашата и изпи няколко глътки. Аз понечих да я спра и посегнах за чашата. Получи се така, все едно се борим кой да поеме това изпитание в по-тежката му част...Да!

Изпих до дъно соленото вино и разбих чашата в камината- на сол! Дани ми подаде нейната чаша, от която отпих глътка прекрасно вино. Ох! Върна ми се вкусът към хубавото в живота! Останалото допи тя сама и...Нейната чаша полетя след моята!

Какви сладки устни!!!

Чичо ми стана, отвори прозореца, който му беше най-близо, и изпразни пълнителя на пистолета си в небето...То, май не му обърна никакво внимание. Изглежда, бе заето със своите си дела… Светеха си звездите, както е било от памтивека. Само каменните зидове отразиха звука от изстрелите, но го забравиха почти веднага...  Зимният вятър вейна и  отнесе мириса на барута някъде нагоре- към Бели рид... Просто и лесно. Не обичам оръжията. Природата, както изглежда-също!

Стрина Мария е най-доволна от събитията...Дори не се скара на чичо, както е бивало при други случаи.

    - Да не прибързваме, отче! – Казвам почти на ухо на отец Никола-Та ние се познаваме едва...

Той се подсмива леко...Хваща ме през рамо и пак така тихо казва:

    -Че кой ти дава зор, синко? Има мноого време пред вас, двамата!  Може... А и би било хубаво, да се стигне и до венчавка. Стринка ти- Мария ще е много щастлива! Но, по-важно от всичко, да знаеш, е това- и солта да ви е блага, когато сте заедно! Виж...

Обръщам се, за да срещна отново един поглед, взел цвета от Океана.

 

Следва.

 

Б.Калинов- Странник.

30.12.2012г.

Пловдив.




Тагове:   къща,   разкази,   окъснели,


Гласувай:
6



1. stela50 - Чудесен е разказът, Борис ...
05.01.2013 21:07
Много красиво, романтично и вълнуващо ...
... Но, по-важно от всичко, да знаеш, е това-
и солта да ви е сладка, когато сте заедно!...
Поздрави !
цитирай
2. kalin8 - stela50 -
05.01.2013 21:35
Благодаря за прочита и добрата дума, Таня!
"...солта да ви е блага..." Това е точния израз, но едва сега се сетих...
Вкусна да е! Това иска да каже дядо поп... Поправих вече думата, за да не звучи така - парадоксално някак.
Б.
цитирай
3. mariniki - ех, Борис...
06.01.2013 14:54
толкова живо и емоционално не съм те виждала
да разказваш... чета с удоволствие...
сърдечен поздрав за теб...
цитирай
4. kalin8 - mariniki
06.01.2013 15:38
Благодаря ти, приятелко!
Издал съм се, явно е... А може би и в още десетина разказа (Поне !), ми се е случвало да не успея да скрия емоциите си. Но ти не ще ме издадеш... Зная!
Радвам се, че ти харесва, Маги! Хубава вечер ти желая!
Б.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kalin8
Категория: Изкуство
Прочетен: 3268402
Постинги: 1148
Коментари: 7375
Гласове: 16661
Спечели и ти от своя блог!
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031