Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.04.2011 15:31 - Исус Христос-възкръснал ли е или не
Автор: bojiislujitel Категория: Други   
Прочетен: 3696 Коментари: 0 Гласове:
2



Сестри и братя,

Представям ви една статия представена вече на други места от брат Рангел във връзка с възкресението на Исус Христос. Представям ви част от статията с малки поправки, поради факта, че ние знаем по-добре какво и как точно е станало на базата на Библията. Приятно четене!

ВЪЗКРЕСЕНИЕТО – МИТ ИЛИ ИСТИНА?

І. Факт ли е възкресението на Исус или един добре скалъпен мит?

ІІ. Откъде знаем, че Исус Христос наистина е възкръснал?

І. Основният въпрос, който си задаваме е: „Христос наистина ли възкръсна или не? Факт ли е възкресението на Исус или един добре скалъпен мит?”

Смятам, че трябва да сме запознати с тези факти и доказателства, които аргументирано потвърждават факта на възкресението, за да можем да аргументираме и вярата си!

Човек трябва да има някаква вяра, за да е убеден, че Христовото възкресение е факт. А всъщност има ли някакво значение дали Исус наистина е възкръснал от мъртвите? Нима има доказателства за това?

Всъщност, това има огромно значение. Ако Христос не е възкръснал, тогава християнството е най-наивната и объркана религия и хилядите негови последователи са живели и умирали през вековете в името на една заблуда.

Но ако Христос е възкръснал, това променя всичко. Макар и невероятно, оказва се, че вече става въпрос за един грандиозен факт, пред който немеем – Исус е жив и още сега може да се намеси и въдвори ред в нашия хаотичен свят.

Фактите винаги говорят по-силно от думите. Нека разгледаме част от историческите сведения за възкресението и да видим къде ще ни отведат фактите.

Едно предварително уточнение: Редица велики личности, сред които Св. Августин, сър Исак Нютон, Блез Паскал и К.С. Луис, са вярвали във възкресението. Не бива да смятаме, че ще извършим интелектуално самоубийство, ако също го приемем за истина.
Апостол Павел пише: "Христос умря за греховете ни,… бе погребан,… беше възкресен на третия ден… и … се яви на Кифа, после на дванадесетте, че след това се яви на повече от петстотин братя наведнъж, повечето от които и досега са живи" (1 Кор. 15:3-6).

Вземете предвид и следните четири доказателства:

1. Бурният растеж на християнската църква.

Само няколко седмици след смъртта на Исус на кръста се заражда движение, което по думите на противниците му по това време "размирява света" (Деян. 17:6). Нещо трябва да се е случило, което да е предизвикало появата на това движение толкова скоро след смъртта на водача му. Какво е било то?

2. Промяната в живота на учениците.

След арестуването и смъртта на Исус на кръста повечето от учениците Му са били уплашени. Петър например, се отрича от Христос три пъти. Въпреки това, десет от единайсетте ученици умират като мъченици за вярата си: Петър е разпънат на кръст с главата надолу; Тома е побит на кол; Йоан е варен в олио, но оцелява. Нещо се е случило, което е довело до коренна промяна в живота на тези хора. Всеки от тях вярва, че е видял възкръсналия Христос. Възможно ли е да са пожертвали така живота си в името на една лъжа?

3. Празната гробница.

Тялото на Исус е свалено от кръста, увито в плащеница, покрита с приблизително 45 кг. напоени със смола ароматни билки, и положено в гробница (Йн. 19:38-40). Гробницата е била издялана в скала (Ефсебий от Цезария, "Теофания") и очевидно е имала само едно отделение. Входът на гробницата е бил затворен с огромен камък, претъркулнат отпред по леко наклонен улей (Хенри Холоман, "Преглед на пост-възкресенските появявания на нашия Господ"). Според някои изследвания той е тежал между 1.5 и 2 тона (виж Марк 16:3,4).

Пред гробницата е била поставена специална стража от римски войници (Мат. 27:65,66). Военната дисциплина на римляните е била изключително сурова. Жестоко телесно наказание и дори смърт очаквали всеки, който напусне или заспи на поста си (Хенри Холоман, "Преглед на пост-възкресенските появявания на нашия Господ"). В Неделя сутрин камъкът е намерен отместен, тялото - изчезнало, а плащеницата - все още на място (Мат. 28:1-6, Марк 16:1-6, Лука 24:1-3, Йн. 20:1-11). Какво е станало?

Някои казват, че приятелите на Христос са откраднали тялото. Това означава, че или една от жените е омайвала с приказките си стражата, докато другите две са отместили двутонния камък и на пръсти са се измъкнали с тялото, или пък Петър (който малко преди това се е отрекъл от Исус) и Тома (който се е съмнявал във всичко) са надвили стражата, откраднали са тялото и са изфабрикували един мит. След като са го изнесли и скрили някъде, през следващите няколко десетилетия всичките ученици са търпели подигравки, мъчения и са завършили с жестока смърт, заради собствената си лъжа!

Тези теории трудно биха могли да бъдат приети за достоверни. Стражата е била прекалено силна, камъкът - прекалено тежък, а учениците - все още обезсърчени и уплашени, за да предприемат подобно начинание.

Други казват, че враговете на Христос са откраднали тялото. Но ако тялото се е намирало у римляните или у юдеите, те биха го изложили на показ и това щеше да бъде краят на християнството. Те обаче не го правят и християнството просъществува и до днес.
Има и трета теория - за „припадъка”. Според нея Исус не е умрял, а само е изгубил съзнание. Но нека припомним, че смърт чрез разпъване означава: жажда, треска, тетанус, подуване на артериите, гангренясване на отворените рани след жестокото бичуване, непоносимо мъчение на спазмите от задушаване. А теорията предлага просто опитните римски екзекутори да са се заблудили, че Исус е мъртъв. След три дни в гроба без храна и лекарства, накрая се съживил от хладния въздух. Тогава, според тази теория, той се измъкнал от 45-килограмовата плащеница, с която бил плътно увит, отместил камъка с прободените си ръце, стреснал стражата, извървял километри с наранените си крака и убедил учениците, че е възкръснал от мъртвите. По-трудно е да се повярва на това, отколкото на самото възкресение.

Но ако Исус е мъртъв, тогава къде е тялото? Всичко, с което разполагаме, е една празна гробница.

4. Появите на възкръсналия Христос.

Има сведения, че в продължение на 40 дни след смъртта му хора са виждали Христос жив. Някои твърдят, че това са били халюцинации, но дали е така? Какво сочат доказателствата?

Само отделен тип чувствителни хора с въображение могат да получават подобни психически изживявания. Въпреки това, една жена, един упорит бирник, няколко рибари и отделно над 500 души намиращи се на едно място твърдят, че са го видели. Халюцинациите са много индивидуални. Тогава как може над 500 души да са видели едно и също нещо, по едно и също време и на едно и също място?

Още два факта оборват идеята за халюцинациите. Подобни въображаеми видения обикновено са за очаквани събития; но след смъртта на Христос на кръста учениците са били обезсърчени. Освен това психическите явления обикновено са циклични, а тези появи не следват никакъв определен модел (Андерсън, "Свидетелства за възкресението").

Опитите да се отрекат появите се натъкват на стена от факти, а фактите сочат към едно заключение:

Христос е възкръснал!

Горното изложение не представлява изчерпателно доказателство, а по-скоро логическо изследване на свидетелствата. Всеки от нас трябва сам да прецени и оцени свидетелствата, за да определи дали е вярно твърдението, че Исус е възкръснал. (Дали възкресението е истина или не, разбира се, е въпрос на исторически факт, а не на индивидуална вяра)

Ако фактите подкрепят това твърдение, тогава можем да заключим, че той е възкръснал. Във всеки случай, едно чисто интелектуално съгласие с фактите не би допринесло нищо за живота ни.
Не е достатъчно само да знаем, че Исус е възкръснал, нито само да чувстваме, че това е така. Вярата в Исус Христос включва и волево, обмислено решение за промяна на собствения живот. Трябва да решим да отворим сърцето си за Исус Христос и да го приемем за свой Спасител и Господ.

Исус казва: "Ето, стоя на вратата и хлопам; ако някой чуе гласа ми и отвори вратата, ще вляза при него и ще вечерям с него, и той - с мен" (Откр. 3:20)

Бог не ни е дал възможност за някаква неутрална позиция. Какво ще кажете? Какво решение ще вземете вие?

ІІ. Откъде знаем, че Исус Христос наистина е възкръснал?

Най-значителният знак, че Исус е това, за което се представя, т.е. Син на Бог, е възкресението Му от мъртвите (Рим. 1:4). Това е въпрос с огромно значение: Наистина ли се е случило? Дали историята за възкресението не е едно голямо изключение на иначе “тъжния край на човешкия живот?”

Много хора смятат възкресението за едно от най-сигурните събития в историята на човечеството. Философски дебат по въпроса “Исус наистина ли е възкръснал от смъртта?” се е състоял наскоро между световно известния атеист-философ д-р Антъни Флу, и учения-класик по Новия Завет и християнин, д-р Гари Хабермас. Група от 5 философи от елитни университети отсъдили резултата. А какъв бил той? Четири гласа за Хабермас, един въздържал се и нито един за Флу. Флу се бил оттеглил във философска софистика, като отбягвал общопризнатите исторически факти, цитирани от д-р Хабермас.

Дванайсетте общопризнати исторически факти

Тези факти (на Хабермас) включват:

1. Исус е умрял поради физическите мъчения и болки от разпъването на кръст.
2. Исус е бил погребан.
3. Смъртта на Исус накарала Неговите ученици да се отчаят и да изгубят всякаква надежда.
4. Много учени твърдят, че гробът на Исус е бил открит празен само няколко дни след Неговото погребение.
5. В този момент учениците имали реални преживявания, за които те твърдо вярвали, че са преживявания с възкръсналия Исус.
6. Учениците се превърнали от изпълнени със съмнение хора, които се страхували да се отъждествят с Исус, в смели оповестители на Неговата смърт и възкресение, дори готови да умрат за своята вяра.
7. Възкресението е било централна тема в техните проповеди.
8. Възкресението е било провъзгласено в Иерусалим, където се и намирал празният гроб на Исус. Като резултат…



Толкова значително е било това събитие през първи век, че неговият ефект е обяснен като “разширяващ се кръг от вълни”, причинени от “камък, потопяващ се в басейн от история”. А ето и един от най- странните поврати в историята на човечеството: съобщение за мъртъв “престъпник” (I Кор. 1:23) е станало “добрата новина”. Също толкова учудващи били промените, обхванали цялата империя, които последвали оповестяването на “добрата новина”. Силата на това съобщение била в убеждението, че същият този Исус, който умрял на кръста, бил отново жив. Тези факти са признати дори и от общоизвестни скептици.

А ето и още по въпроса, също и как са загинали основните ученици на Исус Христос...


ДРУГИТЕ АПОСТОЛИ

Другите апостоли също преодолели страха и смело преминали през страдания, затвор и дори смърт, когато провъзгласявали в познатия тогава свят добрата вест за възкръсналия Христос. Мислимо ли е, че тези хора с желание биха дали живота си за някаква лъжа? "Всеки от учениците, с изключение на Йоан, е умрял от мъченическа смърт…защото те упорито се държали за това, което вярвали и което твърдели", отбелязва изследователят Джош Макдауъл.

За разлика от други, които са умрели в името на една недоказуема надежда отвъд смъртта (напр. мистиците, които търсят прераждане, или мюсюлманските бойци, очакващи награда от Алах), учениците на Исус са живели и умрели в името на исторически доказуемото твърдение за празния гроб и че Той е бил видян жив отново.

Ученият-правист д-р Саймън Грийнлииф, основател на Харвардския Юридически Университет, отбелязва:

"Пропагандирайки тази нова вяра, дори и по най-безобидния и най-миролюбив начин, ранните християни са срещали презрение, противопоставяне…и жестока смърт. И все пак, те настървено проповядвали тази вяра и всички трудности и неудобства посрещали смело и дори с радост. След като един след друг били мъченически убивани, останалите все още живи продължавали още по-енергично и решително…Военните хроники едва ли могат да покажат пример на такова героично постоянство, търпение и непресъхваща смелост…Ако са били измамени в това, което разпространявали, имало е достатъчно силни човешки мотиви, които да доведат до разкриването и признаването на грешката. В резултат на тези разсъждения е ясно, че това са били добри и честни мъже, които свидетелствали за това, което внимателно били наблюдавали и за което знаели, че било истина.

Д-р Грийнлииф е считан за един от най-големите умове в законодателството на САЩ. Той е бил един от откритите противници на християнството, който се е опитал да намери доказателства, отхвърлящи божествеността на Христос. В крайна сметка той стигнал до заключението, че възкресението на Христос е истина и "няма разумно основание за съмнение." Грийнлииф станал християнин след като самостоятелно и прецизно изследвал свидетелствата за християнството. Мнозина изтъкнати прависти са съгласни с Грийнлииф, че ако делото по смъртта и възкресението на Христос се отнесе за разглеждане в съда, то без съмнение ще бъде спечелено. Твърденията са много добре представени и потвърдени от независими и сходни доказателства.

Свидетелството на апостолите (Лука 24:48, Деян. 2:32, 3:15, 10:41, 4:33, 13:30,31, 1 Кор. 15:6) е достоверно доказателство, защото 11 от 12-те са умрели като мъченици, в името на вярата си, в това, че Той наистина е възкръснал – те подпечатаха свидетелството си със собствената си кръв! Ако Исус не беше възкръснал, учениците Му непременно щяха да знаят това и не биха дали живота си за една лъжа. Петър заявява, че те не свидетелстват за някакви си измислени басни (2 Пет. 1:16), което показва, че те са правили разлика между мит и истина!

В тази връзка Пол Литъл пита: „Тези мъже, които предизвикват промяна в нравствената структура на обществото, ненадминати лъжци ли са или заблудени безумци. Две възможности, в които е по – трудно да повярваш, отколкото във факта на възкресението”!
Майкъл Грийн, ректор на колежа „Свети Йоан” в Нотингам пък, казва: „Възкресението е убеждението, което превръща съкрушените последователи на един разпънат Равин в смели свидетели и мъченици на Ранната Църква. Можете да ги затворите, да ги преследвате, да ги убиете, но не можете да ги накарате да се отрекат от убеждението си, че „на третия ден Той възкръсна”!
Хората биха умрели за нещо, което вярват, че е истина, но никой не би умрял за нещо, което знае, че е лъжа!

В тази връзка Джон Мейсъл в книгата си „Бог ли е Исус” казва:

„Какво биха спечелили учениците, съчинявайки историята за Христовото възкресение? Престиж? Богатство? Власт? Обществено положение? Нека ви разкажа какво спечелиха те. Всички, освен един, умряха от мъченическа смърт. Някои бяха обезглавени. Някои бяха разпънати на кръст. Някои бяха убити с камъни или пребити до смърт, защото твърдяха, че Исус е жив и дава прощение на греховете и вечен живот. Ето списъка на това, което единадесетте апостоли и първи християнски водачи спечелиха, като поддържаха твърдението, че Христос е възкръснал:

Андрей - разпънат на кръст
Варнава - убит с камъни от юдеите
Вартоломей - пребит до смърт с тояги
Яков, Исусовия брат - убит с камъни
Малкият Яков - хвърлен от кулата на храма и пребит
Йоан - естествена смърт
Юда - разпънат на кръст
Лука - обесен на една маслина
Марк - влачен за краката по улиците и после изгорен жив
Матия - пребит с камъни и обезглавен.
Матей - убит с меч.
Павел - обезглавен
Петър - бичуван и разпънат с главата надолу
Филип - бичуван и разпънат
Симон - разпънат
Тома - пронизан с копие
Яков, син на Заведей - убит с меч
Тадей - убит със стрели

Ако тази история за възкресението беше лъжа, те щя¬ха да знаят, че е лъжа. За тях да живеят с тази лъжа е определено несъстоятелно, имайки предвид това, което знаем за техния нравствен живот”

По отношение на празният гроб Артър Ремзи пише: „Празният гроб е твърде прочут за да бъде отречен”, а Пол Алтхаус твърди, че „за възкресението не би могло да се говори в Ерусалим за един – единствен ден за един час дори, ако празният гроб не е бил установен факт, признат от всички”, а пък Пол Майр заключава, че: „До сега не са открити доказателства в литературните източници, епиграфията и археологията, които биха опровергали това твърдение (че гроба е празен)”

Д-р Саймън Грийнлийф, един от най – големите юридически умове на САЩ, професор по право в Харвардският университет, заключава, че „възкресението на Христос е едно от историческите събития, обосновани най – добре съгласно законите на юридическото доказателство, прилагани в съда”, а лорд Дарлинг, бивш министър на правосъдието на Англия, след като разглежда доказателствата за възкресението от юридическа гледна точка, заявява:

„Съществуват толкова поразителни доказателства, свързани с факти и с обстоятелства, че никой разумен съд в света не може да постанови друга присъда, освен тази, че историята на възкресението Е истина”!

В тази връзка Джош Макдауел казва: „Факта, че е невъзможно да се обори и опровергае християнството се дължи на една много проста причина – неспособността да се обясни едно събитие от историята – възкресението на Исус Христос”!

Джон Кейпли, професор в Кеймбриджкия университет, издигнал се до най – високата степен на съдийство в Англия и признат за един от най – големите капацитети по право в британската история, заявява: „Много добре зная какво е доказателство, и ви казвам, че такова доказателство като това за възкресението на Исус не се е опровергало никога до сега”.

Професор Томас Арнолд, ректор на университета в Ръгби, завеждащ катедра по съвременна история в Оксфордският университет и автор на „История на Рим”, е добре запознат с методите за оценяване на доказателствата, които определят историческият факт. По повод на възкресението на Исус, той казва:

„В продължение на много години съм изучавал историята на древните времена за да проверявам и претеглям достоверността на онези, които са писали за тях и не познавам нито един факт в историята на човечеството, който да е доказан чрез по – добри и по – пълни доказателства от всякакъв вид, както великото знамение, което Бог ни е дал чрез Исус Христос, Който умря и възкръсна от мъртвите”.

Историята познава много велики учени, които след внимателна преценка на доказателствата за възкресението са повярвали и все още вярват, че Исус е жив. След като проучва доказателствата за възкресението, дадени от авторите на евангелията, покойният Саймън Грийнлийф, авторитет по юриспруденция в Харвардския юридически факултет, прави следното заключение:

"Невъзможно е те да са съумели така упорито да защитават верността на разказа си, ако Исус действително не е възкръснал от мъртвите и ако не са знаели това със същата сигурност, с която са знаели и всеки друг факт."

Джон Сингълтън Копли, признат за един от най-великите прависти в британската история, казва: "Добре знам какво значи свидетелство; и ви казвам, че свидетелства като тези за възкресението са непробиваеми."





Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: bojiislujitel
Категория: Други
Прочетен: 2172182
Постинги: 1214
Коментари: 1482
Гласове: 410
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031